› Verzendkosten vanaf €6,20 ex. btw
telefoon: +31(0)495 631220
email: info@roost.nl

HVO

Waterstof-behandelde plantaardige olie; HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is een nieuw type dieselbrandstof. HVO is in feite een tweede generatie biodiesel die kan worden geproduceerd uit een breed scala aan materialen. Het wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten. Tijdens het productieproces wordt waterstof toegevoegd aan plantaardige olie, om een brandstof te creëren die sterk lijkt op conventionele diesel. Hierdoor is HVO een fossielvrije en hernieuwbare brandstof met enorme voordelen op het gebied van duurzaamheid. Denk aan een zeer hoge CO2-reductie tot maar liefst 89% en een lagere uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, stikstof en zwavel. HVO diesel is vrijwel geurloos en goed biologisch afbreekbaar. Kortom, de meest duurzame diesel van dit moment!



HVO

Duurzame kenmerken van HVO

  • Volledig fossielvrije diesel
  • Verlaagt de CO2-uitstoot met 89% t.o.v. gewone diesel
  • Reduceert de uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, stikstof en roet
  • Bevat vrijwel geen zwaveldeeltjes en aromaten
  • Bevat geen FAME biodiesel componenten
  • Is goed biologisch afbreekbaar
  • Is vrijwel geurloos

Wat zijn de voor- en nadelen?

Voordelen van HVO

  • Wat betreft prestaties is HVO vrijwel identiek aan diesel.
  • Het kan in voertuigen als directe vervanger voor diesel worden gebruikt. Er zijn geen aanpassingen nodig.
  • Ook verkrijgbaar in verschillende blends (o.a. 30%).
  • Het kan worden geproduceerd uit diverse grondstoffen, waaronder een groot aantal laagwaardige afvalstoffen die niet kunnen worden gebruikt voor biodiesel.
  • Het heeft dezelfde klimaatvoordelen als biodiesel en afhankelijk van het materiaal dat voor de productie is gebruikt (bijvoorbeeld bio-oliën), kan de 'well-to-wheel' (bron tot wiel) CO2-emissie zelfs nog lager zijn.
  • Het heeft niet de technische beperkingen van biodiesel, zoals stolling bij lage temperaturen of de productie van schadelijke organismen in de brandstoftank.
  • Dieselraffinaderijen kunnen worden omgebouwd voor de productie van HVO wanneer de vraag naar fossiele brandstoffen afneemt.

Nadelen van HVO

  • Hoewel voor de productie een breder scala aan grondstoffen kan worden gebruikt, zijn de grondstoffen nog altijd beperkt.
  • Als het wordt geproduceerd van palmolie of van het afval van de productie van palmolie, kan HVO bijdragen aan ontbossing en hoge CO2-emissies.
  • Momenteel is HVO op de meeste markten duurder dan diesel.

Specificaties HVO

CO2-reducerend

HVO diesel (20-50) reduceert de CO2-uitstoot van 10% tot 50% ten opzichte van gewone diesel. U ontvangt een BDS document, waarop de CO2-reductie in kilogrammen is verantwoord. Deze kunt u vervolgens gebruiken voor het verlagen van de CO2-footprint van uw bedrijf.

EN590 genormeerd

HVO diesel (20-50) zijn EN590 genormeerde brandstoffen en voldoen aan de winterspecificaties. Er worden geen concessies gedaan aan kwaliteit, zekerheid en garantie. HVO diesel (20-50) is daarmee een betrouwbaarder product dan gewone diesel.

Bacterie werend

HVO diesel (20-50) is een drogere brandstof dan gewone diesel. Dat houdt in dat het minder waterdeeltjes bevat. Hiermee is de kans op bacteriegroei in de brandstof veel kleiner. De HVO diesel (20-50) bevat in tegenstelling tot gewone diesel geen biobrandstoffen waardoor deze kans op bacteriegroei niet aanwezig is.

Herwinbare grondstoffen

HVO diesel (20-50) wordt deels geproduceerd uit herwinbare en duurzame grondstoffen, zoals plantaardige afvaloliën en -vetten. Deze plantaardige oliën moeten dus eerst een voedseldoel gediend hebben. Deze grondstoffen voldoen aan het ISCC-EU keurmerk.

Winterbestendigheid

HVO diesel (20-50) is van half november tot half maart winterbestendig. Dit is een zorg minder voor uw dieselmotoren. Geen ongewilde stilstand meer door bevroren dieselproducten. De HVO diesel (20-50) is altijd beveiligd op -20⁰C of lager.

Brandstof besparend

HVO diesel (20-50) heeft een hoog producteigen cetaangetal. Een hoger cetaangetal zorgt voor een snellere en efficiëntere verbranding. Een optimale verbranding in combinatie met een hoge energiewaarde levert meer vermogen of brandstofbesparing. Dit producteigen cetaangetal is niet onderhevig aan temperatuurschommelingen en functioneert daardoor ook bij lage temperaturen.

ISCC-EU gecertificeerd

HVO diesel (20-50) is als product ISCC-EU gecertificeerd. ISCC-EU ziet erop toe dat de Europese richtlijnen, met betrekking tot duurzame brandstoffen, van de Renewable Energy Directive’s (RED), worden nageleefd:

Op sociaal gebied

• Gelijke rechten voor mannen en vrouwen

• Wetgeving tegen kinderarbeid

Op maatschappelijk gebied

• Geen “food for fuel” problematiek

• Geen voedsel prijsopdrijvend effect

Op milieugebied

• Oerbossen en -wouden wijken niet voor productie bio-oliën

• Natuurgebieden blijven intact en worden beschermd

Emissiearm

Reductie van HVO diesel (20-50) ten opzichte van GTL/LNG/CNG en gewone diesel:

4-8% minder stikstofoxide (NOx)

15-25% minder koolmonoxide (CO)

15-25% minder koolwaterstoffen (HC)

18-30% minder roet en fijnstof (PM)

*In oudere dieselmotor kunnen deze reductiewaarden zelfs verdubbelen.

Hoe wordt de uitstoot bepaald?

Voordat conclusies getrokken kunnen worden of bepaalde veranderingen op mobiliteitsgebied in de toekomst haalbaar, wenselijk en betaalbaar zijn, is het belangrijk om de hele keten van energiebron tot voertuig te bekijken. We noemen dit de ‘Well-to-wheel’ keten, ofwel de keten van ‘bron tot wiel’.

De Well-to-wheel benadering wordt gebruikt om aan te geven dat CO2-emissies niet alleen vrijkomen bij het verbrandingsproces in het voertuig (wheel) maar dat vanaf de bron (well) en over de gehele keten op meerdere momenten CO2 vrijkomt. Denk bijvoorbeeld aan de energie die nodig is voor het vervaardigen en transporteren van brandstoffen. Vanuit het milieuoogpunt geeft een well-to-wheel benadering dus een compleet beeld van de milieuprestaties van een brandstofsoort of aandrijftechniek en daarmee van de milieuvriendelijkheid ervan.

Well-to-wheel kan worden onderverdeeld in twee gedeelten, namelijk het well-to-tank gedeelte en het tank-to-wheel gedeelte:

Well-to-tank

Emissies die vrijkomen tijdens winning, transport en raffinageproces van brandstoffen of bij de productie en het transport van elektriciteit (bron tot brandstoftank).

Tank-to-wheel

Emissies die ontstaan door verbranding van brandstof tijdens het gebruik van het voertuig. Vaak met inbegrip van slijtage-emissies (fijnstof) die ook ontstaan tijdens het gebruik van het voertuig (brandstoftank tot wiel).


Vragen over HVO? Neem contact met ons op.